Categorie├źn
Studie

Acceptance and Commitment therapie (ACT)

Je hoort vaak van mensen dat ze missen dat ze geen sociaal contact meer kunnen hebben en dat ze niet langs kunnen gaan bij opa en oma. Dit is de consequent van de corona maatregelen waar we ons allemaal aan moeten houden. Bij een aantal mensen wegen deze maatregelen zwaar en zorgt dit voor een negatieve houding tegenover het leven. Daarom kan het handig zijn om een acceptance and commitment therapie opleiding te volgen, oftewel een ACT opleiding. In dit artikel vertel ik je meer over wat een ACT opleiding inhoudt.

Het verbeteren van je leven

Het verbeteren van je leven begint voornamelijk bij jezelf. Maar als je niet weet waar je moet beginnen komt de ACT opleiding goed van pas. Bij de acceptance and commitment therapie leer je hoe je moet omgaan met de negativiteit die je ervaart in het leven. Dit kan gaan om gedachtes, emoties, ervaringen of problemen die je tegenkomt in het leven. Naast het accepteren van de negativiteit in het leven leer je je ook te focussen op de positiviteit in het leven. Hierdoor kan je een voller en rijker leven nastreven dan voorheen.

De ACT opleiding is ontstaan door Steven Hayes die vond dat negativiteit een deel is van het leven in plaats van dat het verholpen moet worden. De ACT therapie valt onder de gedragstherapie van de derde generatie. De gedragstherapieen in de tweede generatie zijn wel bekender dan de ACT therapie, dit zijn de cognitieve gedragstherapie en de rationele emotieve therapie die zich voornamelijk focussen op het verhelpen van problemen.

De ACT opleiding is voor iedereen om te volgen en wordt veelal gevolgd door coaches, therapeuten en psychologen die het dan toepassen op hun handelingen/behandelingen. Dat betekent niet dat anderen de opleiding niet kunnen volgen. De ACT opleiding is er voor iedereen die zijn leven wilt verbeteren.

Bron: https://www.civas.nl.