Alles wat je moet weten over het nut van ISO 9001

Je vraagt je misschien af wat het nut van ISO 9001 is. ISO 9001 is een norm voor kwaliteitsmanagement die internationaal erkend wordt. Binnen bijna iedere sector wereldwijd komt deze kwaliteitsnorm wel terug. Het nut van ISO 9001 is dan ook dat het een norm is die wereldwijd erkend wordt en het is een maatstaf voor de transparantie en betrouwbaarheid in de markt. Er zijn meerdere systemen op de markt die gebaseerd zijn op de ISO 9001 norm. Door gebruik te maken van een systeem dat gebaseerd is op deze kwaliteitsnorm zorg je ervoor dat je de hele tijd bezig bent met het verbeteren van de klanttevredenheid. Daarnaast biedt het gebruik van de internationale kwaliteitsnorm ISO 9001 nog veel meer voordelen.

De voordelen van ISO 9001

Door gebruik te maken van de ISO 9001 norm bied je niet alleen je klanten een betere ervaring, maar het heeft ook verschillende handvatten die je kan gebruiken binnen je onderneming. Het nut van ISO 9001 heeft onder andere als voordeel dat je de werkprocessen beter in kaart kan brengen, maar je kan ze ook beter beheersen en verbeteren, waardoor je kosten kan besparen. Met de ISO 9001 norm kan je je gehele organisatie inzichtelijk en beheersbaar maken door middel van een organisatieschema en functieomschrijvingen. Daarnaast kan je structureel en continu werken aan de verbetering van je organisatie. Op deze manier kan je een hogere omzet halen. In totaal behaald zestig procent van de bedrijven die werken met de ISO 9001 norm een hogere omzet. De ISO 9001 norm werkt aan de hand van het plan, do, check en act model van Deming.

Kwaliteitsmanagement en ISO 9001

Het is mogelijk om met je onderneming een ISO 9001 certificering te halen. Hierdoor heb je een extern voordeel, je werkt namelijk niet alleen volgens een internationale kwaliteitsnorm. Je werkt ook met een externe partij die je managementsysteem controleert. Hierdoor toon je voor opdrachtgevers of toezichthouders aan dat je onderneming werkt volgens betrouwbare richtlijnen om het product of dienst tot stand te brengen. Binnen ieder proces in je onderneming dat een product of dienst voortbrengt heb je te maken met kwaliteitsmanagement. Op deze manier kan je de organisatie goed beheersen en zorgen dat het product of de dienst voldoet aan de wensen, specificaties en behoeften van de klanten en andere belanghebbenden, zoals de wetgeving.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *